Ο Γιώργος Νικολάου σπούδασε Επιστήμες της Αγωγής σε Ελλάδα και Γαλλία. Υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή το 1999, στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Δίδαξε σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης σε Ελλάδα και Γαλλία και διετέλεσε Πάρεδρος επί θητεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Από τον Σεπτέμβριο του 2001 έως το Μάιο του 2015 υπηρέτησε ως Μέλος ΔΕΠ με γνωστικό αντικείμενο τη Διαπολιτισμική Παιδαγωγική στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Από το Μάιο του 2015 υπηρετεί ως Αναπληρωτής Καθηγητής Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής στο ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Πατρών. Έχει συνεργαστεί με το Ανοικτό και με το Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο της Κύπρου. Έχει εκδώσει τρεις μονογραφίες, έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ άρθρα του έχουν δημοσιευθεί σε επιστημονικά περιοδικά της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Βιογραφικό
Προπτυχιακές Σπουδές
α.
Μαράσλειος Παιδαγωγική Ακαδημία Αθηνών
1981-1983
Πτυχίο Παιδαγωγικής Ακαδημίας με βαθμό 8,47.
β.
Πανεπιστήμιο LUMIERE-LYON2
1983-1986
Πτυχίο (Maîtrise) Επιστημών της Αγωγής (Sciences de l' Education) ύστερααπό κατάταξή μου στο 3ο έτος σπουδών.
Μεταπτυχιακές Σπουδές
α.
Πανεπιστήμιο LUMIERE-LYON2
1986-1988
Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης (DEA) στις Επιστήμες της Αγωγής.
β.
Πανεπιστήμιο Αθηνών
1996-1999
Διδακτορικός τίτλος, με Άριστα, από το Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Η διατριβή μου έχει τίτλο: «Πολυπολιτισμική εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο. Παιδαγωγική και διδακτική προσέγγιση της δράσης των εκπαιδευτικών με στόχο την ομαλή σχολική ένταξη των μαθητών με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.»
Αναπληρωτής Καθηγητής με γνωστικό αντικείμενο Διαπολιτισμική Παιδαγωγική
Université Claude-Bernard Lyon I -Λυών-Γαλλία (Δίδαξα ως μεταπτυχιακός υπότροφος, σε προπτυχιακό επίπεδο, το μάθημα της Επικοινωνίας) 1988-1989
Μαράσλειο Διδασκαλείο Δ.Ε. (Δίδαξα τα μαθήματα «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση» και «Αντισταθμιστική Αγωγή») 1996 – 2000
Κεντρική Υπηρεσία ΥΠΕΠΘ (Αποσπασμένος στη Διεύθυνση Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ) 1994-1996
Α’/θμια Εκπαίδευση (Εργάστηκα ως δάσκαλος -αναπληρωτής και μόνιμος- σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου) 1986-1994
Αστυνομική Ακαδημία (Δίδαξα το μάθημα της Δικαστικής και Κοινωνικής Ψυχολογίας, με έμφαση στην αντιμετώπιση των λαθρομεταναστών, στη Σχολή Αστυφυλάκων) 1996 – 1997
Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΠΤΔΕ (Στο πλαίσιο Προγράμματος Εξομοίωσης των Δασκάλων, δίδαξα μαθήματα της ειδικότητάς μου) 1999
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Εκλέχτηκα πάρεδρος με θητεία Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και υπηρέτησα μέχρι το Σεπτέμβριο του 2001) 2000 – 2001
Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (Επιστημονικός συνεργάτης με το Π.Δ. 407/80, δίδαξα από το εαρινό εξάμηνο του 2000 το Μάθημα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης. Από το Δεκέμβριο του 2000 εκλέχτηκα σε θέση λέκτορα Διαπολιτισμικής Παιδαγωγικής και ανέλαβα υπηρεσία το 2001. Σήμερα υπηρετώ στη βαθμίδα του Αναπληρωτή Καθηγητή
Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Πανεπιστημίου Αθηνών (Δίδαξα στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Συγκριτικής Εκπαίδευσης) 2000 – 2014
Hogeschool Gent – Departement Lerarenopleiding (ΠαιδαγωγικόΤμήμα – ΓάνδηΒέλγιο) 2003. Διδασκαλία, σε προπτυχιακό επίπεδο των μαθημάτων «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση» και «Δίγλωσση Εκπαίδευση», στο πλαίσιο των ανταλλαγών διδακτικού προσωπικού μέσω του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus
Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας
(Διδασκαλία του μαθήματος της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε.) 2009 – 2014
Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
(Εργασία με την ιδιότητα του Συνεργαζόμενου Εκπαιδευτικού Προσωπικού και είχα την ευθύνη της Θεματικής Ενότητας «Πολιτισμικές Διαφορές και Κοινωνικές Ανισότητες» στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδές στην Εκπαίδευση) 2007 - 2011
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου
(Έχω διδάξει, κατόπιν προσκλήσεως, το μάθημα της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Τμήματος Επιστημών της Αγωγής του Ιδρύματος) 2008 - 2013
Διδασκαλία - Μαθήματα
Θεωρίες Εκπαίδευσης (σε συνεργασία με άλλους συναδέλφους)
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (σε συνεργασία με τον κ. Γιάννη Καμαριανό)
Η πολιτισμική διάσταση της Εκπαίδευσης (σε συνεργασία με την κ. Ιουλία - Αθηνά Σπινθουράκη)
ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ
Ανθρώπινα Δικαιώματα και Εκπαίδευση
Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού προσανατολισμού
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Γεώργιος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής
Έτος: Α’
Εξάμηνο: α’
Είδος μαθήματος: Επιλογής
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ο σκοπός του μαθήματος είναι η γνωριμία των φοιτητών με την έννοια των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων, καθώς και με τις εκπαιδευτικές προεκτάσεις τους.
1.1. Η εξέλιξη του Χάρτη κατά τα τελευταία πενήντα έτη.
1.2. Η λειτουργικότητα του Χάρτη.
1.3. Η οικουμενική ισχύς του Χάρτη για τα Ανθρώπινα
Δικαιώματα.
2. Η παιδεία ως ανθρώπινο δικαίωμα και τα ανθρώπινα δικαιώματα στην
παιδεία.
3. Τα Δικαιώματα του παιδιού.
4. Η Παιδαγωγική των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων.
5. Η Παιδαγωγική της Ειρήνης.
6. Η διδακτική των Ανθρώπινων Δικαιωμάτων.
7. Τα θέματα για την Ειρήνη ως διαθεματικές δραστηριότητες στο
Αναλυτικό Πρόγραμμα.
8. Η εκπαίδευση του προσωπικού για τα ανθρώπινα δικαιώματα και την
Ειρήνη
*****
Εκπαίδευση και ετερότητα: πολυπολιτισμικότητα και διαπολιτισμική επικοινωνία
Τύπος Μαθήματος: Θεωρητικού, αλλά και πρακτικού προσανατολισμού
Διδάσκων: Γιώργος Νικολάου, Αναπλ. Καθηγητής
Έτος: Β’
Εξάμηνο: Γ’
Είδος Μαθήματος: Υποχρεωτικό
Σύντομη περιγραφή – σκοπός του μαθήματος
Το μάθημα προσφέρει την επιστημονική γνώση που είναι απαραίτητη για να ανταποκριθεί κανείς επαρκώς στις απαιτήσεις της σύγχρονης πολυπολιτισμικής πραγματικότητας. Στοχεύει στην κατανόηση και αξιοποίηση της πολυπλοκότητας των κοινωνιών, όπως αυτές έχουν προκύψει μέσα από την ιστορική τους διαδρομή, αλλά και πιο πρόσφατα, μέσα από τη διαδικασία της παγκοσμιοποίησης. Επίσης, εστιάζει στην αποφυγή μηχανισμών αποκλεισμού ατόμων με διαφορετικό κοινωνικοπολιτισμικό υπόβαθρο.
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ: Βασικές γνώσεις Παιδαγωγικής και Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Το νέο περιβάλλον – Κοινωνικοί μετασχηματισμοί
Θεωρίες τις ετερότητας. Η έννοια τις «ταυτότητας» και τις «διαφοράς».
Εθνοτικές – μειονοτικές ομάδες στην Ελλάδα.
Η διαχείριση της ετερότητας
Διαπολιτισμική επικοινωνία.
Διγλωσσία και δίγλωσση εκπαίδευση.
Βία – σχολικός εκφοβισμός και εθνοπολιτισμική ετερότητα
Ρατσισμός – εκπαιδευτικός ρατσισμός
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ
Μειονότητες και Εκπαίδευση
Τύπος μαθήματος: Θεωρητικού προσανατολισμού
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Γεώργιος Νικολάου, Αναπληρωτής Καθηγητής
Έτος: Γ’
Εξάμηνο: Στ’
Είδος μαθήματος: Επιλογής
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους φοιτητές της έννοιας της μειονότητας, η πληροφόρησή τους σχετικά με τα δικαιώματα των μειονοτήτων, η γνωριμία με τις αναγνωρισμένες μειονότητες στην Ελλάδα, καθώς και η προσέγγιση της διεθνούς και ελληνικής εμπειρίας σχετικά με τη μειονοτική εκπαίδευση.
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ: Γνώσεις πάνω στο αντικείμενο της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης, καθώς και της εκπαιδευτικής πολιτικής.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Η έννοια της μειονότητας
Ελληνικό και Διεθνές νομικό πλαίσιο για την προστασία των μειονοτήτων
Μειονοτικές ομάδες του ελληνικού χώρου
Η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης.
Οι τσιγγάνοι.
Άλλες γλωσσικές και εθνοτικές μειονότητες
Ανθρώπινα Δικαιώματα και Εκπαίδευση
Διγλωσσία Δίγλωσση εκπαίδευση.
Μειονοτική εκπαίδευση
Η παιδαγωγική της ένταξης
Διδακτική Προσέγγιση της πολυπολιτισμικής τάξης.
Ομαδοσυνεργατικά μοντέλα - Μέθοδος Project.
*****
Διαπολιτισμική Διδακτική
Τύπος μαθήματος: Πρακτικού προσανατολισμού, με λίγα στοιχεία θεωρίας
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Γεώργιος Νικολάου Αναπληρωτής Καθηγητής
ΕΤΟΣ: Δ’
Εξάμηνο: Η’
Είδος μαθήματος: Επιλογής
ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ο σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την πραγματικότητα της πολυπολιτισμικής σχολικής τάξης, καθώς και με τις διδακτικές μεθόδους και τεχνικές που ενδείκνυνται στο πολυπολιτισμικό περιβάλλον.
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ: Γνώσεις διαπολιτισμικής – πολυπολιτισμικής εκπαίδευσης και διδακτικής μεθοδολογίας.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικό προφίλ των μεταναστών μαθητών (Συναισθηματικό - ψυχολογικό, κοινωνικό)
Προβλήματα των αλλόγλωσσων μαθητών στο σχολείο.
Το παιδαγωγικό κλίμα της πολυπολιτισμικής τάξης.
Διερεύνηση των προβλημάτων της πολυπολιτισμικής τάξης
κατά ηλικία και επίπεδο.
Σκοποί και στόχοι της διαπολιτισμικής διδακτικής.
Η διδασκαλία με διαπολιτισμικούς προσανατολισμούς.
Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία.
Η μέθοδος Project.
Η αλληλοδιδακτική μέθοδος.
Η εξατομικευμένη διδασκαλία .
Η εργασία στο ολιγοθέσιο σχολείο.
Οι οργανωμένες ομαδικές δραστηριότητες.
Καινοτομικές δράσεις στο πολυπολιτισμικό σχολείο.
Η χρήση των νέων τεχνολογιών.
Το θεατρικό παιχνίδι.
Συμβουλευτική και συνεργασία με την οικογένεια των μαθητών
Δημοσιεύσεις
Βιβλία
Νικολάου, Γ., «Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο», Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2000. (Το συγκεκριμένο βιβλίο διανέμεται ως πανεπιστημιακό σύγγραμμα στα ΠΤΔΕ των Πανεπιστημίων Αθηνών, Πατρών και Δ.Π.Θ., καθώς και στο Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Ιωαννίνων.)
Νικολάου, Γ. «Διαπολιτισμική Διδακτική. Το νέο περιβάλλον – Βασικές Αρχές», Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2005.
Νικολάου, Γ., «Ταυτότητα και εκπαίδευση στη Διασπορά. Η περίπτωση του Σχολείου Αρμενοπαίδων “Λεβόν και Σοφία Αγκοπιάν”». Πεδίο, Αθήνα 2010.
Δημοσιεύσεις σε έγκριτα διεθνή περιοδικά
Nikolaou, G., Kanavouras, A., “Identidad y Pedagogia Intercultural”, in Educación intercultural (Monografia), Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Volumen 20 (1), April 2006, p. 61-90.
Nikolaou, G., «La tutoría universitaria y el desarrollo de competencias interculturales en los estudiantes griegos», in Revista interuniversitaria de formación del profesorado, ISSN 0213-8646, Nº 61, 2008 (Ejemplar dedicado a: La tutoría universitaria en el espacio europeo de Educación Superior / coord. por Rufino Cano González) p. 165-184.
Nikolaou, G. (2009) 'Teacher training on Roma education in Greece: a discussion about the results of INSETRom experience in two Greek schools', Intercultural Education, 20: 6, 549-557.
Karagiorgi Y., Symeou L., Nicolaou G., Roussounidou E., Kaloyirou Ch., «Parallel Stories : Teachers’ Reflections on Professional Development for Roma Inclusion in the Greek-Cypriot and the Educational System» in International Journal of Education, ISSN 1948-5476, Vol. 3, No2 : E12, 2011.
Nikolaou, G. – Papadia, Ai., “A comparison of the educational performance of students attending IPS and MPS on abilities crucial for school learning and adoption”, MENON-Journal of Educational Research, Issue 1, Florina, July 2012.
Δημοσιεύσεις σε έγκριτα ελληνικά περιοδικά
Νικολάου, Γ., Παιδαγωγικές προσεγγίσεις της πολυπολιτισμικότητας στην κατάρτιση των εκπαιδευτικών, στο Περιοδικό «Μακεδνόν», Α.Π.Θ. - Παιδαγωγική Σχολή Φλώρινας, Φλώρινα, 2000, σελ. 123–134.
Νικολάου, Γ., «Μαθαίνοντας να ζούμε μαζί και να οικοδομούμε έναν καλύτερο κόσμο στο χώρο του σχολείου», στο Επιστήμες της Αγωγής, ειδικό τεύχος αφιερωμένο στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση, τ.4/2002, σελ. 116-125.
Δράκος, Γ., Νικολάου, Γ., «Δραστηριότητες Μουσειακής Εκπαίδευσης στο Δημοτικό Σχολείο, με στόχο τη βελτίωση του γλωσσικού επιπέδου των παλιννοστούντων μαθητών», στην Επιστημονική Επετηρίδα του ΠΤΔΕ Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, τ. 14, Ιωάννινα, 2001, σελ. 43-76.
Νικολάου, Γ., «Το Σχολείο Αρμενοπαίδων «Κυανούς Σταυρός»: Ένα παράδειγμα δίγλωσσης εκπαίδευσης», στην Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, τ. 16, Ιωάννινα 2003, σελ. 177-200.
Νικολάου, Γ., «Δίγλωσσα Προγράμματα Σπουδών: Τυπολογία και ο επιστημονικός διάλογος σχετικά με τη σκοπιμότητα εφαρμογής τους.», στο «Επιστημονικό Βήμα», τ.2, Μάιος 2003, σελ. 65-78.
Νικολάου, Γ., «Οι αντιλήψεις των Σχολικών Συμβούλων σχετικά με την εκπαίδευση των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών. Εμπειρική Έρευνα», στο περιοδικό «Παιδαγωγικός Λόγος», εκδ. Κορφή, τόμος Θ’, τεύχος 1/2003, Αθήνα 2004, σελ. 49-69.
Νικολάου, Γ., Σακελλαροπούλου, Ε., «Παγκοσμιοποίηση και Γλωσσική Ευαισθητοποίηση των Μαθητών: Ένα νέο εκπαιδευτικό στοίχημα», στην Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, τ. 17, Ιωάννινα 2004, σελ. 213-231.
Νικολάου, Γ., Κοριλάκη, Π., «Η ενίσχυση της προσπάθειας των αλλοδαπών & παλιννοστούντων μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο. Εμπειρική έρευνα σχετικά με τη λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής & των Φροντιστηριακών Τμημάτων», στο «Παιδαγωγική Θεωρία και Πράξη», Έκδοση του Παιδαγωγικού τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Σεπτέμβριος 2006.
Νικολάου, Γ., «Διαπολιτισμική επικοινωνία στη σχολική τάξη», στην Επιστημονική Επετηρίδα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, τ. 19, Ιωάννινα 2006, σελ. 73-88.
Νικολάου, Γ., «Ετερότητα και διαπολιτισμική εκπαίδευση μέσα από το πρίσμα της κριτικής θεωρίας: Το Σχολείο της Ένταξης», στο Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, Έκδοση της Ελληνικής Εταιρείας Συγκριτικής Εκπαίδευσης και του Εργαστηρίου Συγκριτικής Παιδαγωγικής, Διεθνούς Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Επικοινωνίας, Ειδικό Θεματικό Τεύχος: «Πολιτισμικές ταυτότητες – Ετερότητα – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση», Τεύχος 9ο, Πατάκης. Οκτώβριος 2007, σελ. 79-106.
Κεφάλαια σε έγκριτους διεθνείς επιστημονικούς συλλογικούς τόμους
Nikolaou, G., «L’éducation interculturelle : un processus de compréhension et de communication dans le contexte scolaire», στο Culture et développement : la durabilité renouvelée par l’approche interculturelle, Publibook, Paris, 2009, pp. 163 – 176 (μεσύστημα «τυφλήςαξιολόγησης»).
Nikolaou, G., «Module 6. Intercultural Education», στο Karageorgi, Y., Symeou, L., Grozier, G., Teacher In-Service Training for Roma Inclusion. A Resource Book. Nicosia 2009.
Κεφάλαια σε έγκριτους ελληνικούς επιστημονικούς συλλογικούς τόμους
Νικολάου, Γ. «Μετανάστευση» και «Παιδαγωγική της Μετανάστευσης»(λήμματα), στο Ξωχέλλης, Π. (επιμ.) Λεξικό της Παιδαγωγικής, Εκδόσεις Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη, 2007.
Νικολάου, Γ., Ταβουλάρη, Ζ., Καναβούρας, Α., «Η διαπολιτισμική πραγματικότητα στο σύγχρονο σχολείο», στο Τζελέπη–Γιαννάτου, Ε., Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης, τ. Β’, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2008.
Νικολάου, Γ., Συρίου, Ι., «Η διδασκαλία στο ‘πολύχρωμο σχολείο’», στο Τζελέπη–Γιαννάτου, Ε., Θέματα Διαχείρισης Προβλημάτων Σχολικής Τάξης, τ. Β’, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2008.
Νικολάου, Γ., «Εκπαιδευτικές πολιτικές διαχείρισης της πολιτισμικής ετερότητας στην Ελλάδα και την Ευρώπη», στο Μαυροσκούφης, Δ. (επιμ.), Οδηγός Επιμόρφωσης: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή, ΑΠΘ, ΕΠΠΑΣ, Θεσσαλονίκη 2008.
Νικολάου, Γ. «Σχολικός εκφοβισμός και εθνοπολιτισμική ετερότητα», στο Κουρκούτας, Η. και Θάνος, Θ. (επιμ.) Σχολική βία και παραβατικότητα, Εκδόσεις Τόπος, Αθήνα, 2013.
Δημοσιεύσεις σε τόμους πρακτικών έγκριτων διεθνών συνεδρίων
Νικολάου, Γ., «Εναλλακτικές μέθοδοι βελτίωσης του γλωσσικού επιπέδου των παλιννοστούντων από την πρώην Σοβιετική Ένωση μέσα από τη Μουσειακή Αγωγή. Η δράση του Μαρασλείου», στα Πρακτικά του 1ου Διεθνούς Συνεδρίου, που διοργανώθηκε από το ΚΕ.Δ.ΕΚ. (Κέντρο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης) του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Η ελληνική ως δεύτερη γλώσσα: Μια διαπολιτισμική προσέγγιση». Επιμέλεια και ευθύνη Π. Γεωργογιάννης, Πάτρα, 1999, τόμος 2ος, σελ. 203-220.
Νικολάου, Γ., «Εξ αποστάσεως εξειδίκευση ανέργων εκπαιδευτικών από την πρώην Σοβιετική Ένωση σε θέματα Δημιουργικής Απασχόλησης με τη βοήθεια της Τηλεματικής», στα Πρακτικά του 2ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Η ελληνική ως δεύτερη γλώσσα: Μια διαπολιτισμική προσέγγιση», Πάτρα, 2000, τόμος 3ος, σελ. 17-41.
Νικολάου, Γ., «Διερεύνηση των πλεονεκτημάτων των συμπλεγμάτων τάξεων του ολιγοθέσιου σχολείου, σε σχέση με την επιτυχή ένταξη των μαθητών με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες», στα Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Η ελληνική ως δεύτερη γλώσσα: Μια διαπολιτισμική προσέγγιση», Πάτρα, 2001.
Νικολάου, Γ., «Οι οργανωμένες, ομαδικές δραστηριότητες μέσα και έξω από το Σχολείο, ως μέσο ενθάρρυνσης των αλλοδαπών μαθητών, με στόχο τη βελτίωση του γλωσσικού τους επιπέδου». Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστημίου Κρήτης με θέμα «Μάθηση και διδασκαλία της Ελληνικής ως μητρικής και ως δεύτερης γλώσσας», Ατραπός, Αθήνα 2001, τόμος 2ος, σελ. 331 – 340.
Νικολάου, Γ., Σακελλαροπούλου, Ε., «Δίγλωσσα Σχολικά Προγράμματα και Γλωσσική Ευαισθητοποίηση των Μαθητών: Προς μια παγκόσμια κοινωνία των πολιτών». Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας, Ναύπλιο, Νοέμβριος 2001 (σε ηλεκτρονική μορφή).
Νικολάου, Γ., «Δίγλωσσα Προγράμματα Σπουδών: Το παράδειγμα του Σχολείου Αρμενοπαίδων. Μελέτη περίπτωσης». Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου, που διοργάνωσε το Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Πατρών με θέμα «Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΑΥΓΗ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ - Ιστορικο-Συγκριτικές Προσεγγίσεις», Πάτρα, Οκτωβρίου 2002 (σε ηλεκτρονική μορφή).
Σιδηροπούλου, Χ., Νικολάου, Γ., «Παιδιά γλωσσικών μειονοτήτων στο Δημοτικό Σχολείο. Διερεύνηση των γλωσσικών τους δεξιοτήτων στη δεύτερη γλώσσα και συγκριτική μελέτη με αυτές των συμμαθητών τους με μητρική γλώσσα την ελληνική», στα Πρακτικά του 5ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση-Ελληνικά ως δεύτερη ή ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2003.
Nikolaou, G., “Learning To ‘Live Together’ and To Build a Better World at School. Making Students Representations Worthy”, 5th International Conference “Future Citizens in Europe: A Europe of Many Cultures”, 8-10 May, Braga, Portugal. Proceeding of the fifth Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network, Edited by Alistair Ross, London 2003, a CiCe publication, 183-188.
Nikolaou, G., Spinthouraki, A., “Citizenship education curriculum, teaching methods, attitudes and newcomers: a need of change?” in Ross, A. (ed.) The Experience of Citizenship. Proceedings of the 6th Conference of the Children’s Identity and Citizenship in Europe Thematic Network, CiCe, London 2004, 169 – 176.
Nikolaou, G., Loukeris, D., “Environmental education or education for the viable growth in the season of globalization. Social Science’s Curricula: Comparative achievement in Greece and Cyprus for the Elementary Education». Διεθνές Συνέδριο με θέμα «Environnement et Identité en Méditerrané». Πανεπιστήμιο της Κορσικής (Γαλλία), 19-25 Ιουλίου 2004. Πρακτικά δημοσιευμένα σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Nikolaou, G., Elamé, E., “Pour une articulation de l’éducation interculturelle et au développement durable dans chaque discipline scolaire». Διεθνές Συνέδριο με θέμα: «Environnement et Identité en Méditerrané». Πανεπιστήμιο της Κορσικής (Γαλλία), 19-25 Ιουλίου 2004. Πρακτικά δημοσιευμένα σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή.
Nikolaou, G., Spinthouraki, A., “Intercultural Communication in the Civil Services in Greece: The opinion of the civil servants”, in Citizenship Education: Europe and the World: CiCe Riga Conference Papers, 2006, p. 321-331.
Nikolaou, G., Rapti, M., «Unaccompanied minors at “high risk” in Greece». Στα Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου που διοργανώθηκε από το Πανεπιστήμιο Poitiers και το Maison des Sciences de l’ Ηomme στις 10 και 11 Οκτωβρίου 2007 στο Poitiers (σε ηλεκτρονική μορφή).
Νικολάου, Γ., «Το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο: η αξιοποίηση και τα όρια της διαθεματικής προσέγγισης», στο ΙΓ’ Διεθνές Συνέδριο της Παιδαγωγικής Εταιρείας Ελλάδος. Ιωάννινα, 2009.
Karagiorgi, Y, Roussounidou, E., Nicolaou, G., Symeou, L., & Kaloyirou, C (2010). Planets in the same orbit: teacher training towards Roma inclusion in the Greek-Cypriot and the Greek educational system. Cd-rom. Proceedings of the XIV World Congress World Council of Comparative Education Societies (WCCES) “Bordering, Re-Bordering and New Possibilities in Education and Society”.
Nikolaou, G. (chair), Kaloyirou, Ch., Spyropoulou, A. & Pavlou, M., "School bullying and ethnic diversity: a socially constructive approach". Proceedings of the International Conference "Human Rights and Violent Behaviour (HRVB): The social and Educational Perspective". University of Cyprus, 18th-19th of November 2011.
Nikolaou, G., Kavallari, I., “Language diversity as a form of bilingualism”. Proceedings of the 42th Linguistics Colloquium in Rhodes “Language Diversity and Language Learning: New Paths to Literacy”, 2013.
Σαμσάρη, Ε. και Νικολάου, Γ., «Σχολικός Εκφοβισμός και Εθνοπολιτισμική Ετερότητα: Πρακτικές και Δράσεις για την Πρόληψη της Εκδήλωσης του Φαινομένου». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Νικολάου, Γ. και Μαντέλη, Α., «Σχολικός Εκφοβισμός και Εθνοπολιτισμική Ετερότητα» . Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Παπασπύρου, Αι. και Νικολάου, Γ., «Ρατσισμός και αντιρατσιστική εκπαίδευση». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Κέγκου, Ό. και Νικολάου, Γ., «Το θεατρικό παιχνίδι ως μέσο διαπολιτισμικής επικοινωνίας». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Τάσση, Χρ. και Νικολάου, Γ., «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στο Νηπιαγωγείο: Ο Διαπολιτισμικός ρόλος των Νηπιαγωγών». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Χαρούμενου, Ζ. και Νικολάου, Γ., «Διδακτικές προσεγγίσεις διαπολιτισμικής εκπαίδευσης στο νηπιαγωγείο – παράδειγμα καλής πρακτικής, μέσα από τη μουσειακή αγωγή». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Κώτση, Κ. και Νικολάου, Γ., «Η διαπολιτισμική εκπαίδευση ως εκπαιδευτική πολιτική και παιδαγωγική πράξη στην Ελλάδα». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Νικολάου, Γ. και Λάμπρος, Ι., «Η διδασκαλία της μητρικής γλώσσας στο ελληνικό σχολείο: προβληματισμοί-προοπτικές». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Τσιούλη, Κ. και Νικολάου, Γ., «Διγλωσσία και δίγλωσση εκπαίδευση». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Ίτσου, Γ. και Νικολάου, Γ., «Η Εθνική Μεταναστευτική Πολιτική της Ελλάδας». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», Πάτρα, 2013.
Καδιγιαννόπουλος, Γ. και Νικολάου, Γ., «Η χρησιμότητα από την επαφή του μαθητή με θέματα Αειφόρου Ανάπτυξης και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση». Πρακτικά του 16ου Διεθνούς Συνεδρίου του ΚΕ.Δ.ΕΚ. του Πανεπιστημίου Πατρών, με θέμα «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης, Διαπολιτισμικότητα και τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα», (αναρτημένη ανακοίνωση), Πάτρα, 2013.
Νικολάου, Γ., Πολύζου, Μ., «Η Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Οι απόψεις των δασκάλων του Ν. Ιωαννίνων». International Conference "Breaking Classroom Silences: addressing sensitive issues in education", που διοργανώθηκε από το European University Cyprus στις 11 και 12 Οκτωβρίου 2013, στη Λευκωσία. (υπό δημοσίευση).
Nicolaou G., Samsari E., «School bullying and ethnocultural diversity in Greek Schools». International Conference "Breaking Classroom Silences: addressing sensitive issues in education", που διοργανώθηκε από το European University Cyprus στις 11 και 12 Οκτωβρίου 2013, στη Λευκωσία. (υπό δημοσίευση).
Δημοσιεύσεις σε τόμους πρακτικών έγκριτων ελληνικών συνεδρίων
Νικολάου, Γ., Αναστασιάδης, Π., «Η διδασκαλία των μητρικών γλωσσών των αλλόγλωσσων μαθητών μέσα από το νέο υβριδικό μαθησιακό περιβάλλον», στο Καψάλης, Γ., Κατσίκης, Α., Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου «Σχολική Γνώση & Διδασκαλία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», Ιωάννινα 2002, τόμος 2ος, σελ. 384 – 395.
Νικολάου, Γ., «Ο έλληνας δάσκαλος απέναντι στο πρόβλημα της ένταξης και εκπαίδευσης των μαθητών με πολιτισμικές ιδιαιτερότητες, μέσα από τα μάτια των σχολικών συμβούλων. Εμπειρική έρευνα», στο Τρέσσου, Ε., Μητακίδου, Σ., Πρακτικά 2ου Συνεδρίου για την εκπαίδευση των γλωσσικών μειονοτήτων: «Εκπαιδευτικοί μιλούν σε εκπαιδευτικούς για τις εμπειρίες τους», ΠΤΔΕ, Α.Π.Θ., Παρατηρητής, Θεσσαλονίκη 2003, σελ. 180 – 192.
Νικολάου, Γ., «Γνώσεις, αξίες, δεξιότητες στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση», στα Πρακτικά του 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου με διεθνή συμμετοχή του Ελληνικού Ινστιτούτου Εφαρμοσμένης Παιδαγωγικής και Εκπαίδευσης, Αθήνα, 2003, σελ. 138 - 148.
Νικολάου, Γ., «Η διαθεματική αξιοποίηση των αρχών της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης μέσα από το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου», στα Πρακτικά του Συνεδρίου «Η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας», που οργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στις 17-20 Μαΐου 2007 (σε ηλεκτρονική μορφή).
Νικολάου, Γ., κ.ά. «Μελέτη του βαθμού εφαρμογής του θεσμού των τάξεων υποδοχής και των προβλημάτων λειτουργίας τους: οι απόψεις των εκπαιδευτικών και των διευθυντών» (συλλογική), στα Πρακτικά του Συνεδρίου «Η Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και οι προκλήσεις της εποχής μας», που οργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στις 17-20 Μαΐου 2007 (σε ηλεκτρονική μορφή).
Νικολάου, Γ., «Από το jus sanguinis στο jus soli. Η δόμηση του εθνικού εαυτού με αφορμή την πολεμική για την απόκτηση της ελληνικής ιθαγένειας από τους μετανάστες», Συνέδριο του Ελληνικού Παρατηρητηρίου για τη Διαπολιτισμική Παιδεία και Εκπαίδευση και του ΤΕΑΠΗ του Πανεπιστημίου Αθηνών: Μετανάστευση, πολυπολιτισμικότητα και εκπαιδευτικές προκλήσεις: Πολιτική - Έρευνα – Πράξη, Αθήνα, 14-15 Μαΐου 2010, ηλεκτρονικά πρακτικά.
Νικολάου, Γ., «Σχολικό κλίμα και ένταξη των αλλοδαπών μαθητών. Οι απόψεις των Διευθυντών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης» στα Πρακτικά του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, που διοργανώθηκε από την Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Εργαστήριο Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με θέμα «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα», Ιωάννινα, 2-4 Νοεμβρίου 2012.
Νικολάου, Γ., «Το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό Δημοτικό Σχολείο: η αξιοποίηση και τα όρια της διαθεματικής προσέγγισης» στα Πρακτικά του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, που διοργανώθηκε από την Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Εργαστήριο Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με θέμα «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα», Ιωάννινα, 2-4 Νοεμβρίου 2012.
Καδιγιαννόπουλος, Γ. και Νικολάου, Γ.«Οι δυνατότητες σύνδεσης της βιώσιμης ανάπτυξης με τη διαπολιτισμική εκπαίδευση σε εκπαιδευτικό επίπεδο» στα Πρακτικά του 8ου Πανελλήνιου Συνεδρίου, που διοργανώθηκε από την Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Εργαστήριο Διδακτικής και Σχολικής Παιδαγωγικής του Π.Τ.Δ.Ε. του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, με θέμα «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα», Ιωάννινα, 2-4 Νοεμβρίου 2012.
Δημοσιεύσεις σε τόμους περιλήψεων διεθνών και ελληνικών συνεδρίων με κριτές
Εισηγητήςστο 2οΔιεθνέςΣυνέδριο «Sciences de l’Homme et Sociétés», CULTURES EN MOUVEMENT, CNRS. Κάνες, 4-7 Ιουλίου 2001, Γαλλία. Θέμαεισήγησης: «La dimension interculturelle dans la mobilité estudiantine en Europe».
Εισηγητής, έπειτα από πρόσκληση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος, στο 18ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο, με θέμα «Παγκοσμιοποίηση και Εκπαίδευση. Το Δημόσιο Σχολείο στο Νέο Περιβάλλον». Ρόδος, 14-15/4/2004. Θέμα εισήγησης: «Διαπολιτισμική επικοινωνία στο ‘πολύχρωμο’ σχολείο του νέου διεθνούς περιβάλλοντος».
Εισηγητής στο Ευρωπαϊκό Συμπόσιο, που διοργάνωσε στην Τουλούζη (Γαλλία) το Cofrimi (Κέντρο Συμβουλευτικής για τις Διαπολιτισμικές Σχέσεις και τη Μετανάστευση), από 30/3/2005 – 1/4/2005, με θέμα «Commentgérerladiversité dansnospratiquesprofessionnelles – Πώς διαχειριζόμαστε την ετερότητα στις επαγγελματικές μας πρακτικές». Θέμαεισήγησης: «Analyse des concepts de diversité culturelle, de multiculturalité, d’interculturalité, de communication interculturelle. Conceptd’intégration – Ανάλυση των εννοιών της πολιτισμικής ετερότητας, της πολυπολιτισμικότητας, της διαπολιτισμικότητας, της διαπολιτισμικής επικοινωνίας. Η έννοια της ένταξης».
Εισηγητής στο Πανελλήνιο Συνέδριο που διοργάνωσαν η Ελληνική Επιτροπή της Παγκόσμιας Οργάνωσης Προσχολικής Αγωγής (ΟΜΕΡ) και τα Παιδαγωγικά Τμήματα του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο Βόλο, από 14 έως 16 Οκτωβρίου 2005, με θέμα: «Η Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση. Παιδαγωγική & Διδακτική Διάσταση». Θέμα εισήγησης: «Η ενίσχυση της προσπάθειας των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών στο Δημοτικό Σχολείο. Εμπειρική έρευνα σχετικά με τη λειτουργία των Τάξεων Υποδοχής και των Φροντιστηριακών Τμημάτων».
Εισηγητής στο Colloquium μεθέμα: «Formacion de funcionarios publicos en comunication intercultural», Granada, april 2005. Τίτλος εισήγησης: «Le concept de l’interculturalisme».
Εισηγητής στο Colloque Européen με θέμα: «Comment gérér la diversité dans nos pratiques professionneles?», Toulouse, 2005. Τίτλος εισήγησης: «Analyse des concepts de diversité culturelle, de multiculturalité, d’interculturalité, de communication interculturelle. Concept d’intégration.».
Εισηγητής στο Colloquium με θέμα: «As Representaçoes Na Educaçao Intercultural», Lisboa, 2005. Τίτλος εισήγησης: «Optimization interculturelle des représentations lors de la construction, la réalisation et l’évaluation des séquences didactiques» (συλλογική).
Εισηγητής στο 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο που οργανώθηκε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης στο Βόλο από 25 έως 27 Νοεμβρίου 2005, με θέμα: «Διαπολιτισμική επικοινωνία στη σχολική τάξη». Επίσης συμμετοχή στο βιωματικό εργαστήριο με θέμα: «Αξιοποιώντας τις κοινωνικές αναπαραστάσεις στη διαπολιτισμική επικοινωνία».
Συμμετοχή σε συζήτηση «στρογγυλής τραπέζης» στην Ημερίδα που διοργάνωσε το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στις 30 Οκτωβρίου 2006 με θέμα «Διαπολιτισμική Εκπαίδευση: εκπαιδευτική πολιτική, κοινωνία, σχολείο» στο πλαίσιο του έργου «Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο – για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσιο)».
Εισηγητής στο Νοτιοευρωπαϊκό και Μεσογειακό συνέδριο στην Εκπαίδευση της Αγωγής του πολίτη (South-EuropeanandMediterraneanConferenceonCitizenshipEducation). Πάτρα, 13-14 Απριλίου 2007. Τίτλος εισήγησης: «Η Αγωγή του Πολίτη στο σύγχρονο πολυπολιτισμικό περιβάλλον: τέμνοντας εγκάρσια το Αναλυτικό Πρόγραμμα».
Εισηγητής στο International Conference “Citizenship–Multiculturalism–Cosmopolitanism”, University of Cyprus, 3-4 November 2007. Θέμαεισήγησης: «Discovering cultural identities through the ethnic music and dance».
Εισηγητής στο Επιστημονικό Συμπόσιο που οργανώθηκε από το Ελληνικό Παρατηρητήριο για τη Διαπολιτισμική Παιδεία και Εκπαίδευση στις 12/12/2008, με θέμα: «Πανεπιστημιακή εκπαίδευση των εκπαιδευτικών σε θέματα διαχείρισης της πολιτισμικής ετερότητας». Τίτλος εισήγησης: «Χαρτογραφώντας την πανεπιστημιακή εκπαίδευση των μελλοντικών εκπαιδευτικών σε θέματα πολιτισμικής ετερότητας». http://paratiritirio.web.auth.gr/portal/.
Εισηγητής στο SéminairedeRestitutiondel’enquêteeuropéennesurleretourvolontairedesétudiantsafricainsenEurope, στις 18 Μαΐου 2009, στο κτήριο της Γαλλικής Εθνοσυνέλευσης (AssembléeNationale).
Εισηγητής στο 2ο Εκπαιδευτικό Συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, με θέμα: «Χτίζουμε το Σχολείο του αύριο». Ερέτρια, 29-31/1/2010. Τίτλος εισήγησης: «Το ολοήμερο σχολείο ως μέσο καταπολέμησης της κοινωνικής ανισότητας».
Εισηγητής στο 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών, Πάτρα, 17-21/03/2010. Συνεδριακό Κέντρο Πανεπιστημίου Πατρών. Τίτλος εισήγησης: «Η διαπολιτισμικότητα στη σχολική τάξη».
Εισηγητής στο Colloque 2010 de l’Association pour la Recherche Interculturelle (ARIC) – Université de Fribourg / 23-25 août 2010. “Pratiques interculturelles – Pratiques plurilingues? Recherche et expériences de terrain”. Τίτλος εισήγησης : «Convictions et comportements des instituteurs grecs à l’égard des Roma à travers un programme de formation».
Επιστημονική επιμέλεια εκδόσεων
Νικολάου, Γ. (επιστημονική ευθύνη και επιμέλεια), «Η κατάρτιση των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας σε θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης», ΙΠΕΜ-ΔΟΕ, Ιούνιος 2003. Έρευνα από ομάδα εκπαιδευτικών, υπό την επιστημονική μου καθοδήγηση και συντονισμό.
Νικολάου, Γ. (επιστημονική ευθύνη και επιμέλεια). Μελέτη του βαθμού εφαρμογής του Θεσμού των Τάξεων Υποδοχής και των προβλημάτων λειτουργίας τους. Έρευνα. ΙΠΕΜ – ΔΟΕ, 2007.
Νικολάου, Γ. (επιμ.), «Πολιτισμικές ταυτότητες – Ετερότητα – Διαπολιτισμική Εκπαίδευση», Ειδικό Θεματικό Τεύχος του Περιοδικού Συγκριτική και Διεθνής Εκπαιδευτική Επιθεώρηση, Έκδοση της Ελληνικής Εταιρείας Συγκριτικής Εκπαίδευσης και του Εργαστηρίου Συγκριτικής Παιδαγωγικής, Διεθνούς Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Επικοινωνίας, Τεύχος 9ο, Πατάκης, Οκτώβριος 2007 – (Guest Editor).
Καραγιώργη, Γ., Συμεού, Λ., Νικολάου, Γ., (επιμ.), «Ενδοϋπηρεσιακή Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Ένταξη των Ρομά στην Εκπαίδευση». Οδηγός Κατάρτισης, Λευκωσία, 2009.
Μελέτες
Νικολάου, Γ. (επιστημονική ευθύνη και επιμέλεια), «Η κατάρτιση των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας σε θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης», ΙΠΕΜ-ΔΟΕ, Ιούνιος 2003. Έρευνα από ομάδα εκπαιδευτικών, υπό την επιστημονική μου καθοδήγηση και συντονισμό.
Νικολάου, Γ. (επιστημονική ευθύνη και επιμέλεια). Μελέτη του βαθμού εφαρμογής του Θεσμού των Τάξεων Υποδοχής και των προβλημάτων λειτουργίας τους. Έρευνα. ΙΠΕΜ – ΔΟΕ, 2007.
Σχεδιασμός και ανάπτυξη εκπαιδευτικού και επιμορφωτικού υλικού
Νικολάου, Γ., «Δραστηριότητες με διαπολιτισμικό προσανατολισμό», στον Οδηγό για την εφαρμογή της Ευέλικτης Ζώνης (Βιβλίο του Δασκάλου), ΥΠΕΠΘ – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Αθήνα 2001.
Καραγιώργη, Γ., Συμεού, Λ., Νικολάου, Γ., (επιμ.), «Ενδοϋπηρεσιακή Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Ένταξη των Ρομά στην Εκπαίδευση». Οδηγός Κατάρτισης, Λευκωσία, 2009.
Nikolaou, G., «Module 6. Intercultural Education», στο Karageorgi, Y., Symeou, L., Grozier, G., Teacher In-Service Training for Roma Inclusion. A Resource Book. Nicosia 2009.
Άλλη συγγραφική δραστηριότητα
Διευθυντής της σειράς «Σχολείο: Θεωρία και Πράξη» των εκδόσεων ΠΕΔΙΟ.
Νικολάου, Γ. κ.ά. «Συνεργατική Μέθοδος εξ αποστάσεως κατάρτισης Δασκάλων από την π. Σοβιετική Ένωση στη Δημιουργική Απασχόληση παιδιών και στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση», (Έρευνα - συλλογική έκδοση), Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού, Αθήνα 2001-02.
Ιστολόγιο
Ανακοινώσεις
Παρακαλούνται οι φοιτητές που εκπονούν μαζί μου την πτυχιακή εργασία τους να την καταθέσουν εντύπως το συντομότερο δυνατό. Αν δεν είμαι στο γραφείο μου παρακαλώ να την βάλετε στο γραμματοκιβώτιό μου, απέναντι από τη Γραμματεία.